آموزش ساخت سردخانه

صفر تا صد آموزش زبان انگليسي توسط سايت زبان رمزي

آموزش ساخت سردخانه

ردخانه‌ها براي نگهداري مواد غذايي و افزايش طول عمر آن‌ها ساخته مي‌شوند. اين سردخانه‌ها بر اساس دماي كاري و موارد استفاده‌ي آن‌ها، به دو دسته اصلي سردخانه‌هاي بالاي صفر و زير صفر تقسيم مي‌شوند. معمولا از سردخانه‌ها بالاي صفر براي نگهداري ميوه و دارو و مواد غذايي استفاده مي‌شود و عمده كاربرد سردخانه‌هاي زير صفر براي نگهداري فراورده‌هاي گوشتي مانند مرغ و ماهي و … است. سردخانه‌ها بر اساس كاربرد و ابعادي كه دارند مي‌توانند به چند دسته تقسيم شوند كه عبارتنداز: سردخانه متحرك، سردخانه اتاقي، سردخانه كانكسي، سردخانه بزرگ صنعتي. در اين مقاله گام به گام با آموزش ساخت سردخانه همراه شما هستيم و سپس تجهيزات لازم براي ساخت يك سردخانه و كارايي هر يك از آن‌ها را توضيح مي‌دهيم. تا انتهاي اين مطلب با ما همراه باشيد.

ساخت-سردخانه-صنايع برودتي برادران حقيقي

آموزش ساخت سردخانه و تجهيزات لازم براي ساخت

سردخانه كه از آن‌ها براي نگهداري مواد غذايي و ميوه‌جات استفاده مي‌شود، به طور كلي امروزه كاربرد فراواني دارند. يكي از دغدغه‌هاي بشر در طول زمان، نگهداري اين مواد غذايي براي مدت زمان طولاني بوده است؛ از اين‌رو با ساخت و تاسيس يك سردخانه مي‌توانيم در صورت امكان فراورده‌هاي گوشتي، مواد غذاييي، ميوه‌جات و … را براي مدتي بدون افت كيفيت اوليه نگهداري كرد. تجهيزات لازم براي ساخت يك سردخانه عموما مواردي چون:

  • كندانسور
  • كمپرسور
  • اواپراتور
  • شير انبساط
  • لوله‌هاي ارتباطي و …

هستند كه در ساخت انواع مختلف سردخانه، اين تجهيزات مي‌توانند متفاوت باشند. بهتر است قبل از اقدام به ساخت سردخانه، ليستي از قطعات و تجهيزات لازم و هزينه‌هاي آن برآورد شود و سپس بعد از استعلام قيمت‌ها در بازار و مقايسه‌ي آن‌ها، اقدام به خريد كرد. ابتدا با يك‌ديگر آموزش ساخت سردخانه و مراحل آن را بررسي مي‌كنيم و سپس كاربرد هر يك از تجهيزات ذكر شده در بالا را توضيح مي‌دهيم.

۱٫     اولين مرحله از ساخت سردخانه؛ نصب كابين

اولين مرحله عملي براي ساخت يك سردخانه، نصب كابين است. بسته به كاربردي كه سردخانه مورد نظر دارد و همچنين ابعاد و اندازه اين كابين، نصب آن‌ها ممكن است از چند روز تا چند ماه به طول بيانجامد. اگر قصد داشته باشيد يك سردخانه بزرگ تاسيس كنيد احتمالا براي جابه‌جايي و نصب اين كابين‌ها به كمك يك تيم متخصص و تجهيزات مخصوص مانند ليفتراك و جرثقيل نياز خواهيد داشت. اما براي ساخت سردخانه هاي كوچك معمولا چند نفر نيرو هم مي‌توانند كابين را نصب كنند.

۲٫     مرحله دوم؛ نصب ديواره‌ها

در اين مرحله از آموزش ساخت سردخانه حواستان باشد كه پنل ديواره‌ها بايد دقيقا عمودي نصب شوند و از آنجايي كه با چشم نمي‌توان تشخيص داد بهتر است از يك تراز يا متر ليزري استفاده كنيد. مانند مورد قبل، در پروژه‌هاي كوچك و ساخت سردخانه‌هاي كوچك، اگر كمي اين ديواره‌ها كج نصب شده باشند خيلي مشخص نمي‌شود. اما در پروژه‌هاي بزرگ‌تر، عمودي بودن و تراز بودن اين ديواره‌ها از اهميت بيشتري برخوردار است؛ به همين‌خاطر حتما به كمك يك تيم متخصص نياز خواهيد داشت.

۳٫     مرحله سوم؛ نصب سقف

يكي از مشكل‌ترين مراحل ساخت سردخانه، نصب سقف آن است. اگر در فكر ساخت يك سردخانه كوچك باشيد و ارتفاع كابين‌ها كم باشد؛ به عنوان مثال كابين‌ها ارتفاعي زير ۳ متر داشته باشند، نصب اين سقف‌ها چندان كار مشكلي نيست. اما براي سقف نصب كابين‌هايي كه ارتفاعي حدود ۶ متر دارند، به تنهايي نمي‌توانيد اين كار را انجام دهيد و به تجهيزاتي مانند ليفتراك نياز داريد تا پنل‌ها را بر روي ديواره‌ها قرار دهد.

۴٫     مرحله چهارم ساخت سردخانه؛ كف سردخانه

از نصب پنل‌هاي ديواره و سقف كه بگذريم، به كف سردخانه مي‌رسيم. براي ساخت كف سردخانه‌ها معمولا از ساندويچ پنل و يا يونوليت استفاده مي‌شود. در برخي از پروژه‌ها بر روي اين كف، كاشي‌كاري و يا سنگ‌كاري مي‎‌كنند. اين اقدام به پروژه علاوه بر استحكام، زيبايي مضاعفي نيز مي‌افزايد. فراموش نكنيد كه مهم‌ترين ويژگي كه در ساخت يك سردخانه بايد رعايت شود، ايزوله بودن آن است. به همين‌خاطر كاشي‌كاري و يا سنگ‌كاري كف سردخانه مي‌تواند اين عايق‌كاري و ايزوله بودن را به سطح استانداردي برساند. هر چند ممكن است با اين عمل فرايند ساخت سردخانه شما كمي زمان‌بر تر شود.

انواع-عايق-سردخانه-صنايع برودتي حقيقي

روشي ارزان‌تر براي عايق كردن كف سردخانه

در قسمت قبل از مزاياي ايزوله كردن سردخانه با سنگ و كاشي براي كف آن گفتيم. اما ممكن است اين اقدام برآورد نهايي هزينه‌هاي ساخت سردخانه را كمي بيشتر كند؛ به همين‌خاطر يكي‌ديگر از راه‌هاي اقتصادي و مقرون به صرفه‌اي كه مي‌توانيد از آن براي عايق كردن كف سردخانه كمك بگيريد،استفاده از ورق‌هاي آلومينيومي است. البته فراموش نكنيد كه تنها مزيت اين روش، اقتصادي بودن آن است؛ چرا كه هر چقدر هم ورقه‌ها با دقت در كنار يك‌ديگر نصب و چسب‌كاري شوند باز هم امكان درز وجود دارد براي همين ممكن است عايق‌بندي مناسبي نداشته باشيم. يكي‌ديگر از روش‌هايي كه مي‌توان از آن براي ايزوله كردن كف سردخانه بهره گرفت، استفاده از كف اپوكسي است. اين روش نسبت به ورق‌هاي آلومينيومي، عايق‌بندي بهتر و نماي زيباتري دارد.

۵٫     مرحله پنجم؛ نصب در‌هاي سردخانه

يكي‌ديگر از مراحل آموزش ساخت سردخانه، نصب درهاي آن است كه جزو حساس‌ترين مراحل ساخت به شمار مي‌رود. حواستان باشد كه اگر درها درست در جاي خود نصب نشوند و يا به‌طور دقيق تراز نشوند ممكن است به‌طور كامل بسته نشده و همواره درزي زير در وجود داشته باشد.

نكته‌ي ديگري كه در ساخت در سردخانه بايد به آن دقت شود، استحكام و جنس بدنه اين درها است؛ چرا كه اين درها روزانه بارها باز و بسته مي‌شوند و براي اين عمل، نيروي زيادي به آن‌ها وارد مي‌شود. از طرفي، عايق‌كاري و درزهاي دور درها نيز بسار مهم است؛ نبايد جايي براي ورود هوا به سردخانه و يا خروج هواي سردخانه و به هم خوردن دماي داخل سردخانه وجود داشته باشد.

۶٫     مرحله آخر آموزش ساخت سردخانه؛ چسب‌كاري و عايق‌كاري

اكثر افراد فكر مي‌كنند بعد از نصب درهاي سردخانه، كار ساخت آن به اتمام رسيده است و عايق‌كاري سردخانه را جزو يكي از مهم‌ترين مراحل اجرايي ساخت نمي‌دانند؛ در حالي كه اين مرحله نهايي پايان‌دهنده به كار و بسيار مهم است. اگر شما تمام مراحل را به خوبي و بادقت اجرا كرده باشيد، اما عايق‌كاري و چسب‌كاري را فراموش كنيد عملا در نگهداري مواد در سردخانه با مشكل مواجه مي‌شويد. تصور كنيد درزها به خوبي عايق نشده‌اند و دماي سردخانه دائم در حال تغيير است؛ در اين‌صورت زماني كه موتور شروع به كار مي‌كند، چون دماي سردخانه به دماي مطلوبي كه مدنظر است نمي‌رسد، به كمپرسور و ديگر تجهيزات داخلي سردخانه فشار زيادي وارد شده و از عمر آن‌ها كم مي‌كند.

تجهيزات داخلي براي ساخت سردخانه

بعد از آموزش ساخت سردخانه و به اتمام رسيدن ساخت بدنه اصلي آن، گام بعدي براي در اختيار داشتن يك سردخانه استاندارد، تامين تجهيزات مورد نياز است. همان‌طور كه در ابتداي مطلب ذكر كرديم، بعد از نصب كابين و پنل‌هاي ديواره و سقف، به تجهيزاتي چون: كمپرسور، كندانسور، شير انبساط، تابلو برق و … نياز است. در ادامه با كاربرد و كارايي هر يك از اين تجهيزات بيشتر آشنا مي‌شويم.

۱٫     تابلو برق

يكي از مهم‌ترين و ضروري‌ترين تجهيزات براي ساخت هر سردخانه‌اي، تابلو برق است. اين ابزار در واقع وظيفه تامين و كنترل برق تمام بخش‌هاي سردخانه را بر عهده دارد. تابلو برق از قسمت‌هاي مختلفي تشكيل شده است كه عبارتنداز:

  • الكترو موتور اصلي
  • الكترو پمپ روغن
  • الكتروفن
  • الكترو پمپ آب
  • فن‌هاي اواپراتور

تابلو برق‌ها متناسب با ظرفيت سردخانه و كاربردي كه دارند، طراحي و ساخته مي‌شوند. در ساخت تابلو برق قطعات به كار رفته به دو بخش قدرت و فرمان تقسيم مي‌شود؛ تجهيزات به كار رفته در بخش قدرت اين وسيله شامل: كنتاكتورهاي يمتال، فيوز اصلي و … مي‌باشد و قطعات به كار رفنه در بخش كنترل شامل: ترموستات، كنترل فاز، كنترل بار و … است.

۲٫     اواپراتور و كندانسور

يكي‌ديگر از مراحل آموزش ساخت سردخانه و تجهيزات لازم، كندانسور است كه وظيفه آن اين است كه گاز گرم شده ناشي از فعاليت كمپرسور را خنك كند كه در ادامه با وظيفه اين قطعه آشنا مي‌شويد. كندانسورها به سه نوع كندانسور هوايي، آبي و تبخيري تقسيم مي‌شوند. اواپراتورها نيز داراي دو نوع كويلي پره دار و كويلي بدون پره هستند كه از طريق تبديل مايع مبرد به گاز، محيط اطراف را سرد مي‌كند. در استفاده ازاين تجهيزات توجه داشته باشيد كه بار سرمايشي سردخانه و مواد درون آن بايد با بار سرمايشي اواپراتور برابر باشد.

۳٫     كمپرسور

يكي از مهم‌ترين تجهيزاتي كه در ساخت سردخانه به كار مي‌رود، كمپرسور است. اين قطعه وظيفه متراكم كردن گاز را بر عهده دارد؛ در واقع با اين عمل، فشار و دماي گاز را افزايش مي‌دهد و شامل قطعاتي چون الكترو موتور، اويل كولر براي خنك كردن روغن، اويل سپراتور، پمپ روغن و … است. كمپرسورها انواع گوناگوني دارند كه از برندهاي مختلفي از جمله: كمپرسور اسكرال و پيستوني، اسكرو و پيستوني بيتزر، اسكرال و منيروپ دانفوس در بازار موجود هستند.

۴٫     چراغ روشنايي

در آموزش ساخت سردخانه، يكي‌ديگر از تجهيزات مورد نياز براي تامين روشنايي سردخانه، لامپ‌ها هستند. دقت شود براي روشنايي بايد از لامپ‌هايي استفاده كنيم كه در برابر دماي پايين سردخانه و رطوبت آن، مقاومت و استحكام كافي را داشته باشند. از آنجايي كه اين تكنولوژي مي‌تواند هزينه ساخت سردخانه را بيشتر كند، معمولا از قاب و محافظ براي لامپ‌هاي معمولي به جاي لامپ‌هاي پيشرفته استفاده مي‌كنند.

براي تامين روشنايي كابين‌ها، مرسوم‌ترين روش استفاده از چراغ‌هاي تونلي است. همچنين يكي‌ديگر از تجهيزات لازم، كليد است كه براي خاموش و روشن كردن چراغ‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در برخي پروژه‌ها، به جاي نصب كليد از ميكروسوئيچ استفاده مي‌كنند؛ در اين‌صورت با بازو بسته شدن در سردخانه، چراغ‌ها نيز به طور خودكار خاموش و روشن مي‌شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.